moramo odmah u početku projekta odlučiti šta želimo jer kasnije "prestrojavanje" najčešće znači baci sve u vodu i kreni ispočetka.( a to košta i to JAKO puno).
Naravno ovo sve vrijedi ako imamo u startu potpuno ispravan automobil a ne neki poluispravni bez kompresije kome oil catch can služi za hvatanje ulja koje bježi kroz uljne karike i svijetle svi senzori a getriba neide u pola brzina ...
CA18 DET i SR20 DET dijele sličnu getribu (ca drži cca. 350 ks a SR20 nešto više- nešto je drukčija osovina getribe) te samim tim imamo jednu granicu koju je jako skupo preći - 3000€ bez davanja i ugradnje za recimo OS giken set koji rješava ovaj problem.
Druga kritična granica su jačina klipnjača za CA18 DET motore negdje oko 300-320 ks a za SR20DET oko 400 ks za SR20DE je mnogo manja oko 300ks ali svakako kod prerade bi bilo najjednostavnije staviti od DET motora. klipnjače inače bez ugradnje i davanja i shippinga stoje oko 400€ - naravno moramo još računati i novu brtvu glave i set brtvila( oko 200€) kao i strojnu obradu.
znači kad smo se odlučili dali ćemo ostati ispod ovih granica slijedeće što će nam obavezno trebati je :
Set kvačila - serijski drži najviše 220 ks sličan je i na s13 i s14 i cijenu isto slične 900 do 1000€ bez davanja i ugradnje za neki od setova koji drže oko 400 ks,
ako se ipak odlučimo do nekih 250 ks možemo proći ispod 500€ (opet bez davanja i ugradnje ) za neki slabiji exedy set.Sama lamela bez korpe neznači NIŠTA, ma koliko bila kvalitetna.
Pošto smo sada riješli dileme oko prenosa i odredili gornju granicu sada na red dolaze stvari koje omogućavaju veću snagu, znači moramo motoru pribaviti goriva i zraka za željenu snagu.
Počnimo od usisa koji započinje filterom, kvalitetniji filter kao HKS, APEX'i je oko 80€ plus davanja ili ako baš želimo top opciju ARC kutija oko 400 € +davanja,
obično iza filtera dolazi MAF ( ako nismo izbacili Nissan-ov ECU pa imamo stand allone sa MAP-om) koji je ozbiljna prepreka većoj snazi.
Serijski MAF od recimo CA18DET mjeri protok zraka do 190 ks a od SR20 do 290 ks,
sad će se neki kleti da su izmjerili veću snagu sa ovim MAF-ovima i reći da ovo gore napisano nije istina, ALI ...
Neki neću reći NEODGOVORNI tuneri isključe maksimalnu gornju granicu mjerenja MAF-a (boost cut) te kroz MAF prolazi više zraka koji naravno daje veću snagu, ali ecu to nemože izmjeriti te LOAD skala po kojoj ECU daje gorivo na injectore ostaje na onoj zadnjoj određenoj vrijednosti te nemože podešavati gorivo i paljenje iako opterećenje raste.
Ovo može funkcionirati u nekom kraćem razdoblju ali kada bi sa takvim vozilom odvezli desetak krugova po nekoj stazi gdje i po 1,5 km držimo full gas neznam što bi se dogodilo sa motorom ( mislim 99% znam
).
Znači treba nam veći MAF najbolji izbor je to već i ptice na grani znaju Z32 TT sa izvrsnom rezolucijom i velikim protokom sposoban mjeriti oko 500ks a uz modifikacije i više. cijena je oko 120€ za polovan , inače dosta je robustan tako da nema problema sa trajnošću.
Neki koriste i od VQ45 MAF koji je nešto jeftiniji ali ima nešto manju preciznost. (ECU od Z32 ima najveću rezoluciju pa treba i najprecizniji MAF, to je inače vjerojatno najbolji ECU od svih Nissanovih sa najviše funkcija).
Zatim dolazimo do turba:
Biger is better ovdje ne važi uvijek nego trebamo ukomponirati veličinu turbine našem osnovnom cilju i namjeni auta.
Cijene se nerazlikuju drastično a većina ball bearing turbina se kreće oko 1300€ ,
naravno ako su naši ciljevi manji što se snage tiče možemo nabaviti i polovni T28 za oko 400€ te polovni T28 sa S15 za oko 600€+davanja , ali moramo paziti
na to da T28 ima 270 stupnjeva trust ležaj pa neće dugo izdržati na više od 0,9 bara ( možemo ga presložiti na 360 stupnjeva pa drži do 1,7 bara - set košta oko 50 funti plus rad),
a T28 sa S15 je ball bearing ali ima neke keramičke komponente pa nedrži preko 1,3 bara (opet može se i to presložiti ali to sve košta).
naravno turbo mora stajati na nečemu to se obično zove ispušna grana
,
od serijske neće biti ništa ako mislite češće stisnuti auto a neće ni izdržati mapiranje pa znači treba nam tubularna grana.
Zavisno od veličine turbine imamo top mount grane koje se obično koriste kod većih turbina kako bi spriječili pucanje grana od težine turbine kvalitetna top mount grana je od 800€ na više.
Za manje turbine imamo tubularne grane koje turbo ostavljaju u skoro istom serijskom položaju( naglašavam SKORO) koje se mogu naći i sa ebay-a a da je kvaliteta prolazna za oko 250€ plus davanja.
Naravno grana i "grana" neće dati iste rezultate (maksimalna snaga je obično ista ali krivulja snage i momenta je drastično različita) pa nesmatrajte ludima ljude koji daju i preko 2000€ za kvalitetnu granu s tim da se odlična grana može naći već od nekih 800€ plus davanja i shipping.
Obično kod montaže novog turba moramo mijenjati i cijevi od ulja i vode pa računajte još minimalno 100€ dok turbina bude gore.
Što se ispuha tiče ovo su turbo automobili pa ako napravite dovoljno široku cijev nećete ništa ni gubiti ni dobivati što se snage tiče, ali naravno buka će vrlo zavisiti od konstrukcije ispuha a i pitanje ostaje eko testa što se može riješiti sportskim katalizatorom uglavnom cijeli ispuh se da složiti za oko 600€.
Sa druge strane imamo još pitanje wastegate-a koji ako se mislimo "igrati" sa boost-om po okretajima i sličnim stvarima mora biti externi - 200€ naviše su cijene plus modifikacije na grani i auspuhu.
Intercooler isto vrlo važna stavka:
Još jednom napominjem KINESKI INTERCOOLERI SU ZA UKRAS - MODNI DETALJ , uporabite ako nemate novaca za kvalitetan rađe neki prerađeni kamionski, od kombija ili recimo za CA18 su popularni SABB-ovi intercooler-i , u krajnjem slučaju kupite Garrett-ovo saće i napravite intercooler
Uglavnom zadovoljavajući intercooler i cijevi možete složiti za manje od 600€.
Pošto smo motoru pribavili dovoljno zraka na redu je gorivo.
Serijske pumpe možemo i na S13 i S14 baciti u smeće jer prvo to su sad već punoljetne pumpe drugo imaju premali kapacitet.
Za početak imamo opciju WALBRO 255HP koja košta oko 120€ plus davanja ili NISMO pumpe koje su duplo skuplje.
Za nešto više snage koristi se najčešće Bosch 044 vanjske pumpe ( oko 200- 300€) ali za njih se mora ugraditi prelivna kanta ( oko 350€ na više) a znaju i praviti problema serijskom FPR-u pa moramo uzeti i kvalitetan FPR koji košta od 200€ naviše.
Serijski fuel rail-ovi na manjim snagama nisu problem a za više su potrebni i oni - 250€ naviše ...
I dolazimo do injectora , serijski 370cc su za ništa čim imalo podignemo tlak turbine ( a kamoli stavimo veću turbinu) pa nam trebaju veći minimalno 550 cc.
Zašto minimalno 550 cc? Pa koštaju isto kao i manji a iz iskustava i matematičkih izračuna dolazimo do toga da 444 cc nemogu ni blizu 300 ks na CA motorima pokriti sa dovoljno goriva a 480 cc sa s15 za s20 motore se čisto neisplati kupovati jer cijena ista.
Polovni injectori su oko 300€ stim da servis jednog injectora je oko 150 kn , pa ako neželite rizikovati novi su oko 500€ plus davanja.
Pošto smo sad riješili motor: gorivo i zrak, pod haubom nam je ostalo da još stavimo jače nosače motora i mjenjača - od 200 do 500€ vjerojatno premjestimo akumulator jer nam intercooler smeta - oko 500 kn materijala -NAPOMENA loše uzemljenje ubija ECU pa treba vući i plus i minus do akumulatora, spojimo hladnjak ulja (bez njega je motor pa-pa) - 200€ naviše , stavimo senzore temperature i pritiska ulja , temperature vode ( VAŽNO - naročito za SR motore ako ih stavimo na među ploču kod filtera ulja NESMIJEMO ih direktno zašarafiti na ploču nego povući crijevo i staviti ih na poseban nosač) kao i spojili boost controler solenoid možemo prijeći na ovjes i kočnice:
Kočnice: serijske kočnice naročito na S13 su samo za samoubojice i bez dobrog životnog osiguranja nesjedajte u auto sa takvim kočnicama.
kod S14 situacija je bolja na prva dva kočenja, treće kočenje se više i nemože nazvati kočenjem ...
Što učiniti?
Najjeftinija varijanta je ugradnja S14 čeljusti (300€) u kombinaciji sa diskovima 324 ili 330 mm od recimo Tarox-a (oko 250 do 300€) i izrada adaptera za iste (oko 100€) te zamjena punoljetnih cijevi sa novim metalnim ( oko 600 kn) te neke bolje pločice tipa tarox ili ferodo ds2500 cca. 150 do 200€.
nazad možemo ugraditi dvoklipna kliješta sa Z32 ili R32, R33 cca. 150€ i tarox diskove za Z32 ( oko 250€) te pločice cca. 80€ a ako imamo S14 onda moramo i ugraditi doboš od S13 ili Z32 (isti su) radi ručne kočnice.
Naravno ovo su samo vatrogasne mjere pravo riješenje je ugradnja cijelog kita koji koštaju od 1500€ naviše recimo Naishin ili Tarox.(više iskustava naših članova možete pročitati u drugim topic-ima)
Amortizeri strut ili coilover ? Zavisi od namjene mada danas imamo i coilover kitova koji zadržavaju visok stupanj komfora ( čitajte iskustva naših članova sa Iasati cestovnim coiloverima)
Cijena za coilovere kreće od 750€ na više.
Naravno pošto smo povećali kočnice moramo staviti i veće felge te tu isto moramo izdvojiti oko 1000€
Podesiva ramena koja su nam potrebna naročito ako smo spustili auto prednja i zadnja će nas koštati oko 500€ naviše .
Šasiju je naravno potrebno i učvrstiti a neki minimum su prednji i stražnji strut brace-ovi ( po 80€ svaki minimalno) a poželjni su i A-brace-ovi oko 150€
Sad imamo minimalni mehaničku osnovu riješenu pa možemo prijeći na elektroniku koja će upravljati sa svim ovim.
Prvo boost controler elektronski naravno jer podešavanje ručnog je noćna mora osim ako niste zakupili dyno pa možete stajati pokraj auta koji je na full boostu a sistem naboostaj pa stani podesi pa opet naboostaj može imati nepredviđene posljedice, a u ostalom sve do jedan automobil vani koji postiže neke ozbiljnije rezultate ima samo elektronski boost kontroler pa nismo valjda mi pametniji i iskusniji od njih sviju.
Znači kvalitetan boost kontroler možemo naći od 400€ ( koji nema dodatne funkcije) pa do 700€ za HKS i APEX'i koji se smatraju top ponudom.
Već smo ranije pobrojali pokazivače koje moramo imati jer ih nissan ili nema ( ulje) ili su TOTALNO neprecizni kao serijski za temperaturu vode, on pokazuje normalno stanje a prava temperatura se bliži 100 stupnjeva i ovo važi za sve Nissane koje smo testirali.
Dobri pokazivači su od 70€ na više zavisno dali trebate neke "igračke" sa memorijama.
Na kraju dolazimo do ECU-a gdje opet imamo više opcija:
najjeftinija varijanta za CA18 su iskopirani tkz. stage-vi koje možete nabaviti za 50€ ALI ako se strogo nedržite zadanih okvira o onome što trebate ugraditi na auto, veća turbina druge bregaste i sl. NI NEPOKUŠAVAJTE koristiti sa tkz. stage-vima jer njihova mapa to neće podržati ( inače više o "biserima" tih mapa u drugom topic-u) .
Za SR20 i ova varijanta je u startu jako skupa pa uopće i nije neka opcija.
najskuplja varijanta je kvalitetan stand allone Autronic, Motec ali sve njhove funkcije nitko od nas nikad ni neće koristiti pa baš i nemaju smisla cijena je preko 3000€ za cijeli paket ( paljenje i senzori kao i ove dodatne funkcije se plaćaju posebno)
Najbolji odnos je naravno NIStune a o njemu ne treba trošiti riječi jer pruža funkcije standallone-a , čitanje grešaka i dijagnostiku serijskog ECU-a i pristupačnu cijenu.
I gdje smo sad pitaju se neki?
TEK NA POČETKU
sad dolaze razne sitnice(ne finansijski) kao sjedala vanjski izgled, water metanol injection, hladnjaci goriva , volan razni karbonski dijelovi za olakšavanje te razno igranje sa raznim postavkama motora i ovjesa, kvalitetne gume itd. itd.
Nadam se da će još neki koji su trenutno u fazi slaganja dopisati i svoja iskustva ali kad ovo pročitamo i zbrojim sve cifre postaje jasno zašto u hrvatskoj imamo samo 5 započetih i jedan u ranoj fazi OZBILJNIH projekata tuninga Nissan vozila (uključujući i jedan TOYSSAN) i od toga samo jedan sa CA18DET motorom(ostali su sa SR20) koji je u biti duplo skuplji za tuning. Jedan CA18DET je složen davno ali o cijeni koja je uložena u njega nije ni pristojno pričati a i tad su se još proizvodili dijelovi za CA18
A sve ove cifre su bez rada potrošnog materijala i prostora gdje ćete to raditi i skladištiti dok je rad u tijeku.