Sve o LAKIRANJU !

Sve o LAKIRANJU !

Ne znam dali ima slicna tema ali pretrazujuci raznorazne forume po GOOGL-iju naidjoh na ovo..... nekima ce sigurno biti od pomoci a meni vec jeste :icon_smile:
Ovu temu otvaram jer citajuci razne forume vidim da vecina
ljudi zapravo ne razumije proces lakiranja... Sto se tice samog farbanja i
procesa pripreme laik sam, jer se time pocinjem tek baviti, ali vec 1o godina
moj otac radi limariju za jednog vrhunskog lakirera i sva pitanja i probleme
sto su me mucili pitao sam njega. Vidim da ljudi cesto mjesaju sto je to filer
a sto sprickit, sto je to baza a sto akrilna boja, poneki spominju i obicnu
boju, iako ja neznam kakva je to i dal takva uopce postoji, poneki cak zele na
akrilnu boju bacati bezbojni lak, sto mi je nepojmljivo... Neka se niko ne
uvrijedi, ali stvarno zelim otvoriti temu lakiranja gdje ce ljudi moci vidjeti
razliku materijala...

Pa krenimo.....
Šprickit - poneki sprickit poistovjetuju s filerom, ali to zapravo nije isto,
sprickit je kit samo u tekucem stanju, i on sluzi kako bi se poravnale
neravnine poslje kitanja, jer one uvijek ostaju, i nikada se nemoze sa obicnim
kitom nista izravnati kao sprickitom. Sprickit, kako mu i sam naziv kaze se nanosi
spricanjem, on se moze spricati debelo na pripremljenu podlogu, na podlogu
mislim da je odmascena. Neznam jel se nekome ikad dogodilo, ali sprickit zna
usaknuti, tj povuci filer i boju u sebe, i onda vam se pocinju vidjeti svi oni
risevi od šmirgla, bilo mašine bilo ruke, zato ga je najbolje ostaviti 2-3 dana
da odradi, da se dobro osusi, ali nekad i onda zna usaknuti. To se vecinom
dogadja sa losijom kvalitetom i kada se sprica s bazom, kada farbate s akrilom
to se ne dogadja...

Filer - filer je isto u tekucem obliku, vecinom sivkaste boje, moze biti 2K i
1K, naravno uvjek je bolji 2K.. Filer se nanosi nakon sprickita, kako bi se
totalno popunile sve pore i rupice, i on se nanosi u 3 sloja, i to tanko...
Prvi sloj bacite samo maglu, sacekate da matira tj osusi, ili ga osusite fenom
( lagano ), nakon toga pokrijete tanko, ne nalivat, sacekate opet da matira tj
osusi, i onda jos jednom. Filer uvijek ostavite dobro da se osusi, najbolje ga
je ostaviti do sutradan, jer ako nije skroz suh, zna stvarati probleme, a treba
mu dosta dugo da se sasvim osusi, kako sam naveo najbolje sutradan... Ako
farbate bazom filer treba zagladiti sa smirglom 1ooo, znaci krenete lagano,
400, 600, 800, 1000, mozete i 1200, i to sve naravno s vodom, ako farbate sa
akrilom dovoljno je sa 800, znaci opet 400, 600, 800...Nakon filera nanosi se
boja...

Sad malo o bojama....

Vrste boja mogu biti 2k i 1k... 1 k cete tesko naci, sto je i dobro, jer su one
lose, uvjek uzimajte sve 2k jer ne farbate ogradu nego auto, motor ili bilo
koje drugo prijevozno sredstvo...

Baza- moze biti vodena i nitro baza...Vodena je sve vise upotrebljavana jer je
navodno vise ekoloska.. S vodenom bazom treba znati raditi, zato bolje uvijek
trazite nitro bazu.... Ako ste vjest majstor onda to sve znate i ovo necete
citati, ali ako niste, baza se u pravilu razrjeduje 1oo%, znaci na 1dcl baze
ide 1dcl razrjedivaca, ne nitro nikada, uvjek AKRILNI razrjedivac, a posto ste
pocetnik i citate ovo, nemojte nikad bazu razrjediti 1oo%, bolje ju razjedite
5o-7o% jer ce vam biti lakse raditi, pogotovo ako farbate plastiku, jer zna
nagrizati. Baza moze biti obicna, metalik i perla... Naravno sto vise
metala i perle to je baza skuplja... Baza se sprica u pravilu najmanje 3 puta,
znaci ofarbate jednom, sacekate dok ne matira, otprilike 1o min, ovisi o
uvjetima, i tako 3 puta...Kada ofarbate 3 put i kada matira nanosite bazbojni
lak, naravno sa cistom spricom, drugom ili istom opranom...Lak nanosite 2-3
puta, ovisi o vama... U ovakoj vrsti farbanja nema onoga, ajmo smirglat izmedju
farbanje, to ne, ne farbate parket..Kazem za svaki slucaj jer zna bit bisera...

Akrilna boja- akrilna boja moze biti 2k ili 1k, kako sam naveo 1k cete tesko
naci, zato 2k i udri....Akrilna boja je boja koja u sebi sadrzava
kolicine laka, i na nju nejde bezbojni lak, nemoze biti metalik i perla....
Jedina prednost akrilne boje je to sto je jeftinija i to dosta jeftinija od
baze, ali veliki problem je sto brzo matira, izgubi svoj sjaj, moze se on
vratiti poliranjem, ali ipak baza je baza....Kada farbate akrilom, idete tako,
da prvo bacite maglu, onako lagano, i nakon 1o sec krenete farbat, pokrivate
svuda ravnomjerno, nemojte nalivat, jer ako niste vjest majstor procurit ce
vam. Ima 2 vrste akrila, neki ga zovu novi i stari akril, tzv stari akril se moze
debelo nanosti, ali tzv novi ne, novi se nanese magla i jednom tanko i to je
to, a stari se moze, magla, pa tanko, pa opet tanko, pa mozete i opet
tanko...Akrilna boja se razrjeduje tako da na kolicinu od boje i ucvrscivaca
dodate 1o-2o % akrilnog razjedivaca, ovisi o uvjetima... Ukoliko previse
razrjedite boju, ne panicarite ima rjesenje za to, ugrijte dobro predmet koji
farbate, ako farbate kod kuce, stavite ga na sunce da se ugrije, il ako farbate
u komori ugrijte dobro komoru, jer ce se tako boja prije osusit i nece moci
procurit...
Ukoliko niste zadovoljni lakiranjem, imate prasine, curaka, polirku u ruke, i
udri, sve se da ispravit do odredenih granica, samo treba volje i strpljenja...



Prije farbanja bilo kojom vrstom boje, povrsinu uvijek odmastite antisilikonom,
i to tako da brisete mokrim papirom mozete one rucnike papirnate, i odmah
brisete suhim, nakon toga ispusite predmet koji se farba... Ako farbate akrilom
zna se dogoditi da ostanu rupice, to vam je zbog masnoce ili zbog prljave
sprice, a ponekad se zna dogoditi i samo od sebe, nemojte panicarit opet, kada
se osusi cackalicu u ruke i u rupicu malko kapnite boje i ispolirajte...

Poliranje - eh da, taj tezak proces, tezak za onoga ko nezna, uzmete smirgl sa
spuzvom za ekscentricnu brusilicu, uzmete 1ooo, 2ooo, 3ooo i polako....Curke
mozete skinuti spahtlom i smirglom 1ooo, 2ooo... Uvijek pazite da ne progulite,
i naravno uvijek radite s vodom.... Nakon toga, gruba pasta, srednja pasta i
fina pasta, naravno rjetko ko od nas ima financija za kupiti te sve paste, jer
kvalitetna pasta kosta i do 35o kn, zato, gruba pa fina... Nikad nemojte da vam
spuzva za poliranje bude suha, i nemojte na velikim okretajima polirat, krenete
od regulacije 1 pa do 4... Ako vam je spuzva suha ona zagrijava boju i samo ju
mrlja....

Jos jedna bitna stvar, kada ofarbate dio, ostavite ga malo da se stisne, nakon
toga ga iznesite na sunce da se dobro zapekne, ali zapamtite, na suncu se
nikada nece osusiti, zato nakon odredenog vremena, ga vratite u hlad i ostavite
da se ohladi.. Ako imate potrebu polirati nemojte to raditi barem iducih tjedan
dana od lakiranja, neki ce rec ma mozes to i sutradan, ali nemojte, uvjek
ostavite da boja odradi svoj kemijski proces, i da se dobro osusi...


Nadam se da sam nekom barem malko pomogao, i da se nitko nece naljutiti ili
osjecati prozvan, samo zelim pomoci... Lakiranje nije neka nauka, samo treba
znati kako ide proces, i malo prakse, a puno volje... Sprice od 2oo tinjak kuna
su sasvim ok za potrebe vecine nas, a ko ima nek kupi spricu od 4ooo kn. Istina
je, s njom je lakse radit, ali i kosta....


KOPIRANO SA: www.ficoforum.net
 
Član
Dobra tema :cool: Da dodamo i ovo ;)

Uvjeti za kvalitetno lakiranje

Da biste prilikom lakiranja dobili dobar finiš moraju biti ispunjeni neki uvjeti:

1. Podloga koju lakirate mora biti suha, čista i nemasna.

2. Lak ili boja moraju biti dobro pripremljeni (lak filtriran i po potrebi umješan ukrućivač)

3. Zrak mora biti filtriran, dovoljnog i stalnog pritiska te dovoljnog volumena.

4. Prostor u kojem lakirate mora biti čist i sa dovodom filtriranog zraka (komora)

5. Temperatura laka i podloge mora biti približno ista

4 glavna izvora nečistoća ili nesavršenosti na lakiranoj površini

Ako prilikom lakiranja primijetite prašinu ili neke druge nečistoće u laku, eliminirajte ove točke kako biste došli do uzroka tih nečistoća.

1. Lak ili boja
- neprocijeđen ili nedovoljno procijeđen lak
- lak različite temperature od podloge
- prebrzi razrjeđivač ili ukrućivač
- lak nije za tu vrstu podloge

2. Komprimirani zrak
- zrak nije dovoljno filtriran (kondenzat, ulje, prašina)
- zrak nema dovoljan ili ima prevelik pritisak
- nedovoljan volumen zraka (provjerite da imate dovoljan promjer crijeva i da nije predugačko)

3. Okolina
- prašina iz okolnog prostora (zrak, filteri u lakirnici zapunjeni itd)
- prašina sa odjela (šprica stvara rotore koji nose vlakna sa odjeće na lakiranu površinu)
- podloga nije dobro pripremljena (odmašćena, otprašena, suha, impregnirana..)

4. Pištolj za lakiranje
- loše očišćen pištolj za lakiranje (kod 2k lakova trebalo bi prošpricati razrjeđivač kroz pištolj svaki sat rada, da ispere ostatke starog laka koji je počeo stvrdnjavati)
- pištolj za lakiranje oštećen
- veličina sapnice ne odgovara
- tehnologija raspršivanja ne odgovara (Airless, Air-Mix, zračno raspršivanje...)


Česta pitanja

Što je HVLP i LVLP ?

HVLP - High Volume Low Pressure (Veliki volumen niski pritisak) je tehnologija raspršivanja koja štedi lak do 40% u odnosu na klasično raspršivanje. Ušteda se postigla tako da se smanjio pritisak zraka koji izlazi iz pištolja, ali se zato povećao volumen (količina) zraka. Prilikom lakiranja, iz sapnice izlazi mješavina zraka i čestica laka, koja udara u podlogu koja se lakira. Čestice djelomično ostanu na podlozi, a zrak se odbija. To odbijanje nosi čestice i stvara čisti gubitak. Što je veći pritisak zraka, to će se zrak jače odbijati i nositi više laka. Zato je kod HVLP pištolja smanjen taj pritisak, no da bi se zadržala kvaliteta, morao se povećati volumen (potrošnja) zraka.

LVLP - Low Volume Low Pressure (Mali volumen niski pritisak) je naprednija tehnologija od HVLP. Naime, ušteda laka je ostala ista kao i HVLP, ali je još dodatno smanjena potrošnja zraka. Radni tlak im je svega 2 - 2,5 bara i potrošnja zraka do 50 % manja od HVLP pištolja.

Što je AIRLESS

To je tehnologija raspršivanja koja ne koristi zrak za raspršivanje već kombinaciju velikog pritiska i vrlo malih otvora na sapnici. Takvo raspršivanje se koristi u metalnoj industriji i tamo gdje nije potrebna velika kvaliteta lakirane površine. Prednosti AIRLESS-a: vrlo brz rad i nema gubitka materijala. Nedostaci: puno skuplji, lošija kvaliteta lakirane površine i teži za održavanje u odnosu na raspršivanje zrakom.

Kako čistiti pištolj za lakiranje ?

Čišćenje pištolja nakon obavljenog posla je vrlo važno. To je proces koji oduzima podosta vremena, i zato preporučamo uređaje za automatsko pranje pištolja. Ti uređaji rade brzo i ne oštećuju pištolj. Kod ručnog pranja, postoji nekoliko pravila kojih se valja držati:

1. Nikada ne uranjajte cijeli pištolj u otapalo. Agresivniji razrjeđivači mogu nagristi brtvila, brtvila se isušuju, boja se taloži u kanalima za zrak i smanjuje njihovu protočnost. Rezultat je krivi ton boje, smet u laku, uži mlaz itd.

2. Glavu za zrak čistite uz maksimalan oprez. Ako se oštete rupice za zrak na rogovima, mlaz će izgubiti formu. Pazite da su te rupice uvijek čiste i prohodne.

3. Sredstvo s kojim ćete čistiti pištolj ovisno o boji koju ste koristili (nitro boja - nitro razrjeđivač).

4. Nakon čišćenja, preporučljivo je podmazati pištolj (mjesta koja se podmazuju su označena na nacrtu).

5. Koristite četkice namijenjene specijalno za čišćenje pištolja za lakiranje.

1. Ako je lak jače oštećen tj. ako ima puno smeta i neravnina u laku. Lakiranu i osušenu plohu je potrebno prvo brusiti. Kako bismo postigli najbolje rezultate trebalo bi brusiti sa što više granulacija, postupno povećavajući granulaciju.
Možete početi brusiti brusnim papirom INDASA REDLINE granulacijom 800 (ako je podloga jako oštećena, ili ako ima puno prašine u laku), pa 1000, 1200, 1500 i / ili 2000. Kako biste ubrzali postupak poliranja odaberite granulacije koje najbolje odgovaraju
stanju lakirane površine (obično su 2 granulacije zadovoljavajuće npr. 1000 i 1500).

2. Ako je lak manje oštećen tj. ako nema puno smeta i neravnina u laku.
Nakon brušenja standardnim papirom podloga se može završno brusiti specijalnim papirima za pripremu podloge za poliranje INDASA FILM LINE !
Ovaj papir uklanja ogrebotine standardnog papira (ogrebotine u obliku mjeseca) i fino zagladi lak kako bi poliranje što kraće trajalo. Ako je podloga nakon lakiranja u dovoljno dobrom stanju ovaj papir se može koristiti kao jedini (u tom slučaju preskočiti 1. korak). Dostupne granulacije: 600, 800, 1200 i 1500 !

3. Nakon brušenja vrijeme je za poliranje. Prvo treba skinuti ogrebotine brusnog papira.
Što je finiji brusni papir bio u završnoj fazi brušenja to će manje vremena biti potrebno za poliranje.
Za najbrži rezultat koristiti Virtus spužvasto krzno (ne pali lak, brzo djelovanje) u kombinaciji sa Virtus 427 grubom politurom. Virtus 427 skida ogrebotine i daje visoki sjaj, tako da će kod nekih lakova ovaj korak zadovoljiti, eventualno se još može završiti bijelom (srednjom) ili sivom (mekom) spužvom.

4. Drugi korak poliranja je kombinacija fine politure ( Virtus 433 ili 473 Ceramic ) i spužve za poliranje (obično bijela - srednja). Površinu polirati do željenog efekta.
Virtus 473 postiže iznimno visok sjaj, no finija je od 433 i koristi se kad je 1 korak ispao
zadovoljavajuće. Ako je potreban jači efekt skidanja laka koristiti 433 polituru.
Ovaj se korak opcionalno može završiti sa sivom (mekom) spužvom.
Nakon završetka ovog koraka površina je spremna i postignut je visoki sjaj.

5. Ovo je opcionalni završni korak koji će još podići sjaj, no što je značajnije zaštititi će lak od prljanja (lakše održavanje laka), laganih ogrebotina i pomoći će kod sakrivanja holograma na tamnim bojama.
Površina se zaštiti politurom koja sadrži teflon. Teflon se na molekularnoj razini veže sa lakom i stvori zaštitni površinski sloj koji je puno otporniji na prljanje i lakše se čisti.
Koristiti Virtus 453 polituru u kombinaciji sa sivom (mekom) spužvom.
Za zaštitu se može i koristiti tekuća politura sa teflonom AQUALUX 471 (u pumpici) koja ujedno koristi i za skidanje ostataka stare politure. Ovaj korak je poželjan ako će polirane površine biti izložene čestom diranju (ljudske ruke su prirodno masne), vodenim parama (kuhanje hrane) ili direktnom sunčevom svjetlu.
Prilikom poliranja ovim politurama potrebno je prvo lagano polirati cijelu površinu bez stiskanja kako bi politurom ravnomjerno premazali cijelu površinu.
Ostaviti desetak minuta da sloj politure odstoji na laku (da se teflon veže za površinu laka), te osušenu polituru ukloniti krpom sa mikro-vlaknima.

Preuzeto sa www.ficoforum.net
 
Član
ispravka prvog posta.

baza se razređuje 2:1 odnosno u nju ide 50% razređivaca za bazu ili 2K razeđivača.

1:1 se koristi samo u psebnim slucajevima, procesima i nijansama. 99% limara nikad nije imalo potrebu za 1:1 odnosom.

i molim da se nigde ne spominje nitro razređivac, ili nitro boje (u kontekstu autolakirerstva) jer se nitro koristi samo za pranje spartli za kit...

ja cak ni spricu ne perem vise sa nitrom a kamoli da ga u boju stavljam!
 
-Suki- je napisao(la):
ispravka prvog posta.

baza se razređuje 2:1 odnosno u nju ide 50% razređivaca za bazu ili 2K razeđivača.

1:1 se koristi samo u psebnim slucajevima, procesima i nijansama. 99% limara nikad nije imalo potrebu za 1:1 odnosom.

i molim da se nigde ne spominje nitro razređivac, ili nitro boje (u kontekstu autolakirerstva) jer se nitro koristi samo za pranje spartli za kit...

ja cak ni spricu ne perem vise sa nitrom a kamoli da ga u boju stavljam!



ne znam brate otkud ti to da se nitro nigdje ne koristi i da niko ne koristi...ljudi milion auta ofarbali dodavanjem istog i slicno i post je prekopiran od nekog ko je u tom poslu toliko godina.....
biti svakom loncu poklopac ne znaci i na svaku pametovat nesto sto je najispravnije...
Svako ima svoju tehniku i metodu a ovo su jedne od osnovnih ....svako radi drukcije itd.... od 5 lakirera 2 ce koristiti istu medotu
 
Član
nitro se ne koristi u sadasnjim bojama, to sto kokuzi kupuju nitro od 1.20Km umjesto pravog razreviđaca za bazu/lak koji je 10KM to je druga stvar.
zato ja kad trebam poslije raznoraznih idiota nesto da lakiram, samo pjeskarenje pomaze i nista vise jer u tim slojevima nema kakve nema kemije, i raznoraznih balkanskih povracotina od majstorluka.

kad se nitrom recim cisti srpica obavezno je spricu izbrisati i na kraju osvjeziti sa 2K razređivacem za baze/lakove da bi uklnio i najmanji trag nitra, toliko je nitro pogan i nepozeljan u bojama.
 
Član
Za ciscenje i ja uzmem ovaj jeftini obicni nitro razredjivac al nije 1.20 nego 2,50 KM xD :D, a istina ako se ne obrise sprica da ostaju bijeli tragovi po njoj od nitro razredjivaca :icon_rolleyes:
 
Član
Ako smijem ovdje pitati, da ne otvaram novu temu? ;)
Ovi sto znaju, u heliosu sam uzimao pips metalic, izabrao sam nijansu, covjek napravio 15km platio 400ml i to je to. Ofarbao, lak sve to, al sitni kristali u boji oni. E sutra bi trebao uzimati nesto novo za BMX, da li ima ikako da mi napravi, da mu ja kazem ali ja hocu krupnije nesto i bolje, jer nisam ga ni pitao prije za to? ;)
 
Član
Pa može izabereš nijasnu koju želiš za bazu, i kažeš da ti u lak dodada krupnih kristala, bolji efekat bude!

A nisam ni ja bas strucan po tom pitanju mozda neko da i bolji odgovor uglavnom otprilike to ti je to :D
 
Član
adi187 je napisao(la):
Pa može izabereš nijasnu koju želiš za bazu, i kažeš da ti u lak dodada krupnih kristala, bolji efekat bude!

A nisam ni ja bas strucan po tom pitanju mozda neko da i bolji odgovor uglavnom otprilike to ti je to :D

E to, meni treba krupnije nesto, ovo do sada sto je bilo tj. plava na BMXu, bilo je kristala al skroooz sitno :S Nije problem ako je skuplje, samo da znam da je bolje :D
Haj vidit cu to ako sutra stignem, pa javim ;)
Hvala ti :icon_smile:
 
Sta se desi kada se sprica ocisti razredjivacem od 2,5km,
prilikom spricanja na boji ostanu tackice koje ruzno izgledaju
i nisu nimalo pozeljne, zato za ciscenje koristiti nitro ali kvalitetniji
zeleni nutal 3,5km, sa njim sve ocistiti i onda sa par kapi akrilnog
razredjivaca ocistiti spricu ;)
razlika je u 6,7km ko sta voli nek izvoli
 
Član
kod nas gore u srevisu 5 auta se radi,5 ceka na red,kad bi cekali po 2 dana da se susi kit,sprickit,filer ne bi nas bilo nigdje,ide sve ko na traci kituj,smirglaj,daj sprickit daj filer,lakiraj,poliraj i idemo dalje a sve auta 15-20k evrica:lol:
 
Član
Možeš li Suki napisat proces i materijal koji je potreban za farbanja plastika na autu?? Hvala unaprijed ;)
 
Član
Mene zanima koji bezbojni lak uzeti nakon mobihel metalik baze koju kolega gore spominje. Mislim na kucnu varijantu jer nemam kompresor.
 
Član
zlajaaa je napisao(la):
Možeš li Suki napisat proces i materijal koji je potreban za farbanja plastika na autu?? Hvala unaprijed ;)

P600 vodeni
bezbojni primer za plastiku
filer
P800/P1000 vodeni (nesmijes nigde probiti filer)

pa lakiranje.....

@adi-@bucky..ja najjeftinijim nitrom perem ssprice, svaku spricu izduvam vazduhom i onda naspem 2K razređivaca kojeg spricnem kroz dizne malo i ostavim tako da stoji do sljedece upotrebe.
 
Član
Mislio sam slično, samo ne i za filer. Koliko slojeva ide primera, koliko filera i koliko bezbojnog?
 
Top